Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Algemeen-
1.1 Khisia BV, met maatschappelijke zetel te 2440 Geel, Winkelom 87 bus A2, is ingeschreven in de
Kruispuntbank der Ondernemingen (KBO) onder het nummer 0825.633.910. Hierna genoemd: Khisia.
1.2 Enkel deze voorwaarden beheersen de relatie tussen Khisia en de klant, die bij het aangaan van de
overeenkomst, erkent deze te aanvaarden. De klant erkent dat de contractuele relatie enkel bestaat
tussen hemzelf enerzijds en Khisia anderzijds, met uitsluiting van elke andere partij.
1.3. Behoudens schriftelijk akkoord van Khisia zijn alle bedingen, voorzien in de handelsdocumenten
van de klant, zonder voorwerp. Indien er uitdrukkelijk schriftelijk de voorkeur gegeven wordt aan een
afwijking van deze voorwaarden of aan een bijzondere overeenkomst, blijven deze voorwaarden
minstens op aanvullende wijze gelden.
Artikel 2 – Offertes en prijsopgaven – totstandkoming van de overeenkomst
2.1. Offertes en prijsopgaven worden steeds gemaakt onder alle voorbehoud en zijn zonder
verplichting vanwege Khisia. Offertes en prijsopgaven gelden steeds enkel voor de in de offerte
vermelde tijd, in principe 30 dagen na opmaak. Uit offertes of prijsopgaven uit het verleden kunnen
geen rechten ontleend worden voor toekomstige opdrachten.
2.2. Khisia beschouwt als haar opdrachtgever de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de opdracht
aan Khisia heeft toevertrouwd, tenzij er uitdrukkelijk werd meegedeeld dat men handelt in opdracht
van een derde en op voorwaarde dat de naam, het adres en het ondernemingsnummer van deze derde
op datzelfde moment worden meegedeeld aan Khisia. Degene die een bestelling plaatst voor een
rechtspersoon, verbindt zich solidair met de rechtspersoon wiens naam hij handelt.
2.3 Overeenkomsten of andere afspraken zijn slechts geldig indien zij schriftelijk door partijen zijn
bevestigd. Na ontvangst van de ondertekende offerte wordt een voorschot aangerekend van 30% van
het offertebedrag. Zodra het voorschot door Khisia ontvangen is, worden de werken opgestart of wordt
de bestelling geplaatst.
2.4. Elke annulering van een reservering door een van de partijen dient schriftelijk te gebeuren. In
geval van annulering is de klant, naast de vergoeding van de reeds geleverde prestaties, een forfaitaire
schadevergoeding verschuldigd van 30% van de prijs. Als de annulering gebeurt door de eindklant,
dienen de reeds geleverde prestaties te worden vergoed.
2.5. Elke wijziging van een reservering door de klant dient schriftelijk te gebeuren en geeft in principe
aanleiding tot een nieuwe offerte of prijsopgave, en dit naar eigen inzicht en beslissing van Khisia.
Khisia is in dit geval gerechtigd om de termijn en/of het tarief aan te passen of de reservering alsnog
te wijzigen.
Artikel 3 – Uitvoering van de overeenkomst
3.1. Khisia besteedt de vereiste zorg aan de uitvoering van de aan haar toevertrouwde opdrachten en
is enkel belast met een inspanningsverbintenis. De leverings- en/of uitvoeringstermijnen worden enkel
bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend voor Khisia, tenzij uitdrukkelijk anders
overeengekomen werd tussen partijen. Vertraging in de levering en/of uitvoering kan evenwel nooit
aanleiding geven tot boete, schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of weigering om de
wagen in ontvangst te nemen.
3.2. De klant bezorgt aan Khisia in elk stadium, tijdig alle gegevens die noodzakelijk geacht worden
voor de verhuur van de wagens. Indien deze benodigde gegevens niet tijdig aan Khisia zijn verstrekt,
heeft Khisia het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten aan de klant te factureren.
3.3. Deelleveringen en/of –uitvoeringen zijn toegelaten. Khisia behoudt zich het recht voor deze
deelleveringen en/of –uitvoeringen afzonderlijk te factureren naarmate de werkzaamheden vorderen.
3.4. Partijen behouden zich het recht voor om de overeenkomst van rechtswege en zonder
voorafgaande ingebrekestelling te ontbinden indien er objectieve redenen aanwezig zijn die aantonen
dat de solvabiliteits- en of liquiditeitspositie van de klant in gevaar is (bijv. door faillissement,
gerechtelijk akkoord, geprotesteerde wissels, kennelijk onvermogen, achterstallige betalingen bij Khisia
of derden, het bekomen van collectieve schuldenregeling door de klant, …).
3.5. Indien partijen na de bevestiging van de opdracht en voor of tijdens de uitvoering van de
overeenkomst omstandigheden verneemt waardoor de afspraken niet meer voldoende verzekerd lijken,
dan hebben zij het recht om vooruitbetaling of borgstelling te vorderen, desgevallend om de
overeenkomst op te zeggen zonder enig recht op schadevergoeding. Daarnaast heeft Khisia het recht
vooruitbetaling of borgstelling te vorderen.
3.6. De overeenkomst wordt toegestaan voor de termijn zoals in de overeenkomst wordt bepaald. Ze
vangt aan op de dag van de werkelijke terbeschikkingstelling van het voertuig. In geen geval zal de
klant zich kunnen beroepen op de stilzwijgende hernieuwing van de overeenkomst. De klant en hij
alleen is aansprakelijk voor de overtredingen die opgelopen worden door hemzelf of een persoon voor
wie hij verantwoordelijk is. Hij alleen zal de boetes en vergoedingen dragen die hieruit voortspruiten.
De klant verbindt er zich toe om het voertuig enkel te laten besturen door zijn personeel die
beschikken over een geldig rijbewijs voor het betrokken type voertuig. De klant verklaart daarnaast
uitdrukkelijk het voertuig niet te zullen gebruiken voor onwettige, verboden of ongeoorloofde
doeleinden en alle nuttige en nodige maatregelen te zullen treffen om een verkeerd, onrechtmatig of
niet-contractueel gebruik van het voertuig door derden te voorkomen. In geval van inbeslagname of
verbeurdverklaring van het voertuig, zal de klant Khisia integraal vrijwaren voor alle vorderingen die
daaruit voortvloeien.
3.7. Het verbruik van de brandstof is steeds en integraal ten laste van de klant die zich ertoe verbindt
de door de fabrikant van het voertuig voorgeschreven brandstof te gebruiken. De klant is verplicht het
voertuig met een volle brandstoftank terug te brengen. Hij zal tijdig het water- antivriesgehalte en
oliepeil nazien en dit minstens op een minimumpeil houden. Hij verbindt er zich toe om op eerste
verzoek van Khisia het voertuig voor periodiek onderhoud binnen te brengen.
3.8. Klachten betreffende de levering/uitvoering moeten onmiddellijk en binnen de 24 uren worden
gemeld, zulks op straffe van verval van alle aanspraken. De klant mag geen herstelwerkzaamheden
zelf uitvoeren of laten uitvoeren door derden, maar dient elk potentieel of bestaand probleem aan
Khisia mee te delen. Khisia zal dan de maatregelen nemen die zij nuttig acht, al dan niet op kosten van
de klant.
Artikel 4 – Prijs
4.1. De overeenkomst is gesloten aan de op de overeenkomst/offerte vermelde prijzen en de daarin
voorziene betalingswijze, behoudens in geval van onderling overeengekomen afwijkingen van de
oorspronkelijke offerte of prijsopgave die bevestigd werden door Khisia. De prijs is echter verhoogbaar
indien tussen de periode van het aangaan van de overeenkomst en/of de bestelbon en de datum van
levering van diensten, de lonen of andere bestanddelen die de prijs kunnen beïnvloeden (o.a. fiscale
tarieven, sociale lasten, e.d.) een stijging ondergaan.
4.2. Indien de duur van de overeenkomst de periode van één jaar overschrijdt, zal de prijs jaarlijks
worden aangepast aan de gezondheidsindex.
4.3. Alle prijzen zijn exclusief BTW en andere kosten, tenzij expliciet anders wordt voorzien. De BTW is
ten laste van de klant.
Artikel 5 – Betaling
5.1. De facturen van Khisia zijn, behoudens andersluidende schriftelijke bedingen, contant betaalbaar.
In geen geval mogen facturen onderhands betaald worden aan personeelsleden of aangestelden van
Khisia.
5.2. Elke factuur, waarvan het bedrag niet of niet volledig op de vervaldag is vereffend, wordt van
rechtswege vermeerderd met een forfaitaire en onverminderbare schadevergoeding, gelijk aan 10 %
van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 125,00, zonder dat een ingebrekestelling nodig
is. Bovendien is van rechtswege een verwijlinterest verschuldigd gelijk aan de wettelijke intrestvoet
overeenkomstig de Wet van 2 augustus 2002 tot bestrijding van de betalingsachterstand inzake
handelstransacties, zonder dat hiertoe een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. Elke begonnen
maand wordt hierbij als een volledige maand beschouwd. Gedeeltelijke betalingen zullen eerst worden
aangewend ter dekking van kosten, intresten en schadevergoedingen om daarna in mindering te
worden gebracht van de hoofdsaldi.
5.3. In geval van niet-naleving van de overeengekomen betalingsvoorwaarden worden alle
openstaande facturen en/of schulden onmiddellijk opeisbaar en heeft Khisia het recht, zonder enige
ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst, de verdere leveringen en/of prestaties op te schorten
ofwel de overeenkomst als ontbonden te beschouwen onverminderd haar aanspraak tot
schadeloosstelling.
5.4. Onverminderd hetgeen bepaald is in artikel 7, dient de klant de facturen van Khisia, in geval van
betwisting, door middel van een aangetekende brief te protesteren binnen de 8 kalenderdagen na de
ontvangst ervan, en dit op straffe van verval.
Artikel 6 – Overmacht
6.1 Indien Khisia de opdracht niet kan uitvoeren wegens overmacht, waaronder begrepen wordt
ongevallen, ziekte, brand, oorlog, stakingen, lock-outs, opstanden, vertragingen bij leveranciers,
gebrek aan vervoermateriaal, enz., heeft Khisia het recht om aan de overeenkomst een einde te stellen
zonder enige verdere schadeloosstelling aan de klant.
6.2. Bij overmacht worden de verplichtingen van Khisia opgeschort. In dat geval is zij enkel verplicht
om prestaties te leveren en haar opdrachten uit te voeren zodra dit redelijkerwijze mogelijk is.
6.3 Indien Khisia bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft
voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is Khisia gerechtigd het reeds
uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen, als
betrof het een afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid
7.1. Alle klachten in verband met de geleverde goederen moeten, indien de gebreken zichtbaar zijn, op
straffe van verval, binnen 8 kalenderdagen na de levering gemeld worden door middel van een
aangetekend schrijven. Onzichtbare gebreken dienen, op straffe van verval, door middel van een
aangetekende brief onmiddellijk gemeld te worden na de ontdekking ervan. Het in ontvangst nemen
van een klacht door Khisia kan door de klant niet beschouwd worden als een teken dat Khisia de klacht
tijdig of terecht acht.
7.2. In geval er zich gebreken voordoen en deze tijdig worden gemeld, heeft Khisia de keuze om de
gebreken te herstellen conform de bestelbon of hiervoor een schadevergoeding te betalen.
7.3. Khisia kan in geen geval verantwoordelijk gesteld worden voor boetes en schadevergoedingen die
kunnen voortspruiten overtredingen en ongevallen.
7.4. De schadevergoeding waartoe Khisia op basis van deze overeenkomst kan aansprakelijk zijn, wat
ook de oorzaak, de aard of het voorwerp van de vordering is, zal maximaal 20% van de gefactureerde
waarde van de bestelbon bedragen. In geval de klant aanspraak meent te kunnen maken op zulk een
vergoeding dient hij de gebreken en zijn schade op tegensprekelijke wijze te bewijzen. Het is hem niet
toegelaten betaling van openstaande facturen in te houden of uit te stellen.
7.5. Khisia zal echter niet aansprakelijk kunnen gesteld worden voor gevolgschade en/of enigerlei
onrechtstreekse schade, met inbegrip van gebruiks – en winstderving. Khisia kan onder meer niet
aansprakelijk gesteld worden voor verlies of diefstal van alle losse voorwerpen die in de wagens
werden achtergelaten.
7.6. De wagens die door Khisia ter beschikking worden gesteld, zijn gewaarborgd volgens de
voorwaarden van de constructeur of invoerder. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de bij de wagen
gevoegde handleiding waarmee de klant akkoord verklaart te zijn.
Artikel 8 – Verzekering
8.1. De voertuigen van Khisia zijn verzekerd tegen materiële schade, brand, vandalisme en voor
Burgerlijke Aansprakelijkheid met een vrijstelling zoals vermeld in de overeenkomst, die verschilt
naargelang het type voertuig. In geval van schade, ook indien deze schade het gevolg is van
overmacht, dient de klant deze schade te vergoeden ten belope van de vrijstelling. De verzekering voor
materiële schade dekt niet dakschade of schade veroorzaakt door de lading. Ze geldt ook niet in geval
van zware fout, bedrieglijk opzet van de klant of diens aangestelde, intoxicatie en/of vermoeidheid van
de bestuurder van het voertuig, het niet naleven van rij- en rusttijden of in geval van fout cf. art. 1382
B.W. In dergelijk geval is de klant gehouden tot de integrale vergoeding van de schade.
Artikel 9 – Eigendom en risicoregeling
9.1 De voertuigen blijven de eigendom van Khisia, ook in geval van vervanging van een voertuig door
een gelijkaardig voertuig dat op zijn beurt eigendom blijft van Khisia. Het is de klant niet toegestaan de
gehuurde goederen op enige wijze te vervreemden, onder te verhuren, te verpanden of anderszins te
bezwaren of te belasten.
9.2. De klant draagt gedurende de hele duurtijd van de overeenkomst het risico voor verlies, diefstal of
beschadiging van de gehuurde voertuigen, ook indien dit te wijten is aan overmacht. In zulk geval
betaalt de klant een forfaitaire schadevergoeding van 2.500,00 euro.
9.3. Bij diefstal dient de klant onmiddellijk een aangifte te doen bij het dichtstbijzijnde politiekantoor en
dient hij dit te melden aan Khisia. Hij zal hierbij alle nuttige gegevens alsook het nummer van het door
de politie opgestelde proces-verbaal aan Khisia doorgeven.
9.4. In geval van een ongeval dient de klant binnen de 24u een ongevalformulier doen toekomen bij
Khisia, duidelijk ingevuld en ondertekend, samen met het nummer van het proces-verbaal dat door de
politie werd opgesteld. Bij verzuim van aangifte van het ongeval, verliest de klant alle rechten op
dekking door de verzekeringspolis van Khisia. De huurder verzaakt aan elk verhaal t.o.v. de verhuurder
waarvan hijzelf of derden het slachtoffer zouden zijn, zelfs indien de oorzaak van het ongeval gelegen
is in een al dan niet zichtbaar gebrek in de verhuurde zaak. De klant zal tevens Khisia vrijwaren voor
het gebeurlijke verhaal van derden ten gevolge van ongevallen die zich voordoen tijdens de
huurperiode.
9.5. De klant maakt zich sterk dat op eerste verzoek van Khisia aan Khisia de toegang zal worden
verschaft om de gehuurde voertuigen te controleren op hun goede werking, om voertuigen te
vervangen of te herstellen, edm.
Artikel 10 – Huurwaarborg
10.1. Vóór de aanvang van de overeenkomst betaalt de klant tot zekerheid van zijn verplichtingen een
huurwaarborg, zoals afgesproken, in handen van Khisia.
10.2. Khisia zal deze huurwaarborg bij het einde van de huurovereenkomst slechts aan de klant
terugbetalen bij correcte naleving van de overeenkomst. Eventuele schade die tijdens de huur werd
veroorzaakt, zal door Khisia van de huurwaarborg in mindering worden gebracht.
Artikel 11. – Teruggave van de gehuurde goederen
11.1. Zodra de huurovereenkomst, om welke reden dan ook, is beëindigd, is de klant van rechtswege
en zonder enige ingebrekestelling verplicht om onmiddellijk de gehuurde voertuigen terug te bezorgen.
11.2. De klant is gehouden tot teruggave van de toestellen in dezelfde staat als bij het begin van de
overeenkomst. Khisia heeft vanaf dat ogenblik het recht om de gehuurde goederen terug te halen,
zonder een beroep te moeten doen op tussenkomst van een rechtbank, waar deze zich ook
bevinden.Bovendien zal de klant voor elke dag vertraging in de teruggave van de gehuurde voertuigen
een vergoeding verschuldigd zijn gelijk aan de huurprijs per dag, en dit voor elke begonnen dag
waarop de voertuigen niet werden teruggegeven, met behoud van het recht van Khisia om aanvullende
schadevergoeding te vorderen.
Artikel 12 – Privacy
12.1 Voor de uitvoering van de overeenkomst dient Khisia te beschikken over de volgende gegevens
van de opdrachtgever: naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en facturatiegegevens. Khisia is
verantwoordelijk voor de verwerking van deze gegevens. De verwerking van deze gegevens is
noodzakelijk voor de uitvoering van deze overeenkomst en zal niet voor andere doeleinden worden
aangewend.
12.2 In bepaalde omstandigheden is Khisia verplicht om de persoonsgegevens van de opdrachtgever
door te geven. Dit komt voor indien de wet, de regelgeving of een juridische procedure Khisia hiertoe
verplichten of wanneer zij hiertoe verzocht wordt door overheidsinstanties in het kader van acties ter
handhaving van de wet of indien Khisia van mening is dat het noodzakelijk is om deze
persoonsgegevens van de opdrachtgever door te geven om schade of financiële verliezen te
voorkomen, en dit in het kader van een onderzoek naar fraude of andere illegale activiteiten, maar ook
wanneer dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst, zoals deze met de opdrachtgever
werd afgesloten.
12.3 Indien Khisia alle of een deel van haar activiteiten of activa verkoopt of overdraagt, behoudt zij
zich het recht voor om ook alle persoonsgegevens van de opdrachtgever over te dragen. In dat geval
za Khisia de nodige inspanningen leveren om de opdrachtgever hiervan in kennis te stellen en ervoor
te zorgen dat degene die de persoonsgegevens verkrijgt, deze ook gebruikt in overeenstemming met
dit artikel.
12.4 De opdrachtgever heeft het recht om haar gegevens op elk moment in te kijken en deze
desgevallend te corrigeren.
12.5 Khisia draagt zorg voor een gepast administratief, technisch of fysiek veiligheidsbeleid, waarbij de
persoonsgegevens van de opdrachtgever worden beschermd tegen toevallige, onwettige of
ongeoorloofde vernietiging, verlies, toegang, onthulling of gebruik.
Artikel 13. – Varia en geschillenregeling
13.1. Deze algemene voorwaarden doen geen enkele afbreuk aan de uitoefening door Khisia van alle
andere haar toekomende wettelijke of contractuele rechten.
13.2. Het is de klant verboden zijn rechten en verplichtingen onder de met Khisia afgesloten
overeenkomst over te dragen zonder de voorafgaande schriftelijke toestemming van Khisia. Elke
ongeoorloofde overdracht zal van rechtswege nietig zijn.
13.3. Een eventueel in gebreke blijven van Khisia om de uitvoering te eisen van de bepalingen van
deze algemene verkoopsvoorwaarden, zal geen afstand van of verzaking aan de toepassing van deze
of enigerlei andere bepaling kunnen impliceren.
13.4. De ongeldigheid van één of meerdere bepalingen van deze algemene verkoopsvoorwaarden doet
geen afbreuk aan de toepassing van de andere bepalingen.
13.5. In de relatie tussen Khisia en de klant is enkel het Belgische recht van toepassing. Elk geschil zal
door Khisia worden voorgelegd aan een bemiddelende instantie naar keuze dan wel aan de
rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Limburg of Antwerpen, onverminderd het recht voor
Khisia om gerechtelijke stappen te ondernemen voor de rechtbanken van het rechtsgebied van de
klant.